Marketing, online influencers en nieuwe media

Verdien op je autoverzekering, vergelijk zelf

Door op mrt 19, 2015 in Advertorial

Digitale marketing is tegenwoordig de meest voorkomende manier voor bedrijven om hun producten onder de aandacht te brengen. Papieren flyers en folders zijn ondertussen verleden tijd geworden. Gebruik van onder andere social media is hiervan een belangrijk onderdeel. Voor met name verzekeraars is het gebruik van digitale media bijvoorbeeld belangrijk om de klant als uitgangspunt te nemen bij het aanbieden van diensten en producten. Er zijn verschillende manieren waarop digitale media en internet een rol kunnen spelen op het gebied van verzekeringen.

Online vergelijken of juist niet?

Veel consumenten gebruiken digitale media als ze een nieuwe verzekering, zoals een autoverzekering, willen afsluiten. Op vergelijkingssites gaan ze op zoek naar de goedkoopste verzekering. Deze sites worden vaak als onafhankelijk gezien, maar zijn dat eigenlijk niet. De vergelijkers krijgen soms tot wel tweehonderd euro voor het afsluiten van een nieuwe autoverzekering. Ditzo wil echter liever dat geld besteden aan de consument en stopt daarom met het betalen van verkoopbonussen aan vergelijkingssites. Zo kan een nieuwe klant tot honderd euro korting krijgen bij het afsluiten van een autoverzekering. Voor consumenten is het dus belangrijk dat ze bij het gebruik van digitale media goed nadenken over de vraag of deze digitale bronnen wel betrouwbaar zijn.  Bekijk dus zelf diverse aanbieders, om zodoende een goed beeld te krijgen van het aanbod.

Twitter, Facebook en blogs

Voor verzekeraars zijn social media een uitgelezen kans om snel en effectief in contact te komen met hun klanten. Dat blijkt onder andere uit de Social Media Insurance Monitor: een jaarlijks terugkerend onderzoek naar het inzetten social media in de verzekeringsbranche. Via kanalen als Twitter en Facebook kunnen verzekeringsmaatschappijen (potentiële) klanten eenvoudig bereiken, en – misschien minstens zo belangrijk – die klanten kunnen de verzekeraar ook gemakkelijk bereiken. Ze hoeven niet meer te bellen en minutenlang in de wacht te hangen, maar ze kunnen hun vraag online posten en wachten op antwoord. De verzekeraar kan zo precies inspelen op de vragen en behoeften van de klant.