Marketing, online influencers en nieuwe media

Sterk gebruik van social media: de Social Media Insurance Monitor

Door op apr 9, 2015 in Nieuwe media

Dat gebruik van social media voor bedrijven steeds belangrijker wordt, mag geen verrassing meer zijn. Deze communicatiemiddelen worden steeds meer gebruikt om klanten aan je te binden en te behouden.  Bedrijven die geen gebruik maken van platforms als Twitter en Facebook zijn dan ook een zeldzaamheid geworden. Ook in de wereld van verzekeraars nemen social media een steeds grotere rol in. Door goed gebruik ervan, kunnen verzekeringsmaatschappijen steeds beter inspringen op de behoefts van de klant. Om deze ontwikkeling in kaart te brengen, voert ITDS Business Consultants jaarlijks een onderzoek uit naar het inzetten van social media in de verzekeringsbranche.

ps1

Gouden Award voor de beste social media-verzekeraars

Het onderzoek bekeek afgelopen jaar 81 verzekeraars en onderzocht hoe zij zich inzetten op social media. De verzekeraars die het beste gebruik maken van deze kanalen, krijgen een Gouden Award. Er werden prijzen uitgereikt op verschillende gebieden, zoals zorgverzekeringen en uitvaartverzekeringen. In het algemeen wordt Aegon gezien als de verzekeraar die zich in 2014 het meest actief heeft ingezet op social media. Deze maatschappij heeft dan ook de Gouden Award gewonnen. Hieronder ‘de geluksvogelactie’ van Aegon, waarbij de klanten met een pechverhaal kans maakten op een waardebon van 450 euro.

B_-OEk1XEAAOYso

Klantenbinding met social media

ps2Uit het onderzoek vallen verschillende conclusies te trekken. Ten eerste blijkt dat klanten steeds meer mobiele apparaten als smartphones en tablets gebruiken om online te zijn. Op het gebied van verzekeringen valt op dat steeds meer mensen verzekeringen willen afsluiten bij andere partijen dan verzekeraars, zoals bij online retailers en banken. Deze nieuwe partijen in de verzekeringsmarkt spelen dankzij nieuwe technologieën en goed gebruik van gegevens beter in op de behoeften van klanten. Hun marktaandeel groeit daardoor snel en de verzekeraars zullen dus moeten professionaliseren en meer gebruik moeten gaan maken van social media. Dat is belangrijk om klanten te behouden en te binden. De winnaars van de Social Media Insurance Monitor zijn dus op de goede weg. Hopelijk volgen de andere organisaties snel.

ps3