Marketing, online influencers en nieuwe media

Social media: niet alleen laten weten wat je doet

Door op mrt 31, 2015 in Nieuwe media, Uncategorized

social-media-image

Social media als Facebook en Twitter zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons sociale leven en uit het bedrijfsleven. Terwijl we tien jaar geleden nog nooit van social media gehoord hadden, kunnen velen onder ons tegenwoordig niet meer zonder. Veel mensen gebruiken het om hun vrienden op de hoogte te houden van hun dagelijkse beslommeringen. Echter, social media is minstens zo bruikbaar voor andere doeleinden, zowel voor bedrijven als voor consumenten. We geven hier drie voorbeelden.

Vinden en behouden van klanten

Om te beginnen is voor bedrijven het gebruik van social media uitermate belangrijk. Er zijn talloze toepassingsmogelijkheden. Door kanalen als Facebook, Twitter en Instagram goed te gebruiken, kun je klanten winnen en binden, wat natuurlijk ontzettend belangrijk is. Ook zijn klantenservices steeds vaker te benaderen via social media, wat de klantvriendelijkheid sterk te goede komt. Door goed gebruik te maken van social media, kunnen bedrijven veel beter inspelen op de wensen van de klant en precies die producten aanbieden waar de klant om vraagt. Tegenwoordig worden er bovendien jaarlijks prijzen uitgereikt aan bedrijven die zich het beste ingezet hebben op social media. Andere bedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan deze prijswinnende organisaties.

Geld doneren via social media

Een tweede toepassingsmogelijkheid is het steunen van een goed doel via social media. Zo was er in 2014 een donatiebutton te vinden bij Facebook. Hiermee kon je geld doneren voor de strijd tegen ebola in Afrika. Ook via Twitter kun je regelmatig doneren aan het goede doel. Dit is bijvoorbeeld ieder jaar opnieuw mogelijk tijdens de actie Serious Request van 3FM. Ook behoort muziek betalen met een tweet tegenwoordig tot de mogelijkheden.

facebook-stop-ebola-actie

Wraak nemen via social media

Als laatste noemen we een minder vriendelijk – en ook minder nuttig – gebruik: wraak nemen via social media. Er verschijnen steeds vaker filmpjes van op videosites als Youtube van mensen die vreemdgaan. Via social media worden die filmpjes gedeeld en voor je het weet, gaat het filmpje van je vreemdgaande vriend of vriendin viral. Zo kent iedereen wel het filmpje waarop Georgina Verbaan op heterdaad betrapt wordt tijdens haar relatie met Jort Kelder. Social media inzetten voor dergelijke doeleinden gaat wellicht wat te ver. Een positief filmpje dat veel gedeeld wordt en viral gaat, kan voor bedrijven daarentegen natuurlijk wél heel goed uitpakken en nieuwe klanten opleveren.