Marketing, online influencers en nieuwe media

De verandering van influencers in 2015

Door op feb 10, 2015 in Promotie

f09ddb25-b52d-4e35-922c-9cb48a7535aa
Anderhalf jaar geleden hadden we het al over het belang van online influentials, en vandaag is deze impact alleen maar vergroot. Maar hoewel toen de focus lag op bloggers met veel volgers, lijkt het er dit jaar op dat het accent verschuift. Niet alleen de Yara Michels’ en Jennifer Anistons van deze planeet worden gezien als mensen met de juiste impact, maar ook mensen zoals jij en ik.

Van celebrity naar de buurvrouw

Influencermarketing is een vorm van marketing die zich richt op personen die veel invloed hebben op potentiële consumenten. Deze invloed draait niet alleen om de hoeveelheid volgers, maar ook op de expertise van de influencer. Maar waar merken zich voorheen vooral richtten op beroemdheden en populaire bloggers, draait het vandaag de dag juist om de ‘normale burger’.

Zo stelt Brian Krzanich, CEO van Intel, op ’s werelds grootste elektronicabeurs CES dat de doelstelling van zijn bedrijf is om problemen op te lossen en de ervaring mogelijk te maken die mensen en organisaties zoeken.

“Maar om dat te kunnen realiseren, moeten we ook meer doen om de diversiteit binnen de technologie-industrie te stimuleren: vrouwen en minderheden moeten in deze sector een grotere rol gaan spelen als influencers, ontwikkelaars en leiders.” - Brian Krzanich, CEO van Intel op de CES

De reis van de klant

Waar het om draait is de ervaring die consumenten krijgen bij een merk. De klantreis staat centraal. Marketing wordt daarom veel persoonlijker, maar niet langer via personen waar mensen tegenop kijken, maar juist via personen waar normale consumenten zich mee identificeren. Het is daarmee niet voor niets dat Krzanich op ’s werelds grootste elektronicabeurs CES, juist minderheden in de spotlight wil zetten en diversiteit wil stimuleren.