Marketing, online influencers en nieuwe media

Click & Collect verovert de markt

Door op jan 15, 2015 in Nieuwe media

Al ruim de helft van de retailers in Nederland laat klanten bestellingen in de winkel afhalen en retourneren met het zogenaamde click & collect, zo blijkt uit de analyse van online activiteiten van 200 online retailers voor het jaarlijks overzicht van RetailSites. Volgens Deloitte zal het aantal click & collectlocaties in Euorpa dit jaar een half miljoen bereiken, zo’n 20% meer dan vorig jaar.

Click & collect zorgt ervoor dat online bestellingen opgehaald kunnen worden bij een neutrale locatie in plaats van dat ze thuisbezorgd worden bij de klant. Voor e-commerce en klantenbinding lijkt deze manier van (ver)kopen steeds belangrijker te worden. Maar waarom werkt het zo goed?

Win-win voor bedrijf en consument

Het systeem biedt het beste van, en voor, twee werelden. Klanten kunnen bestellen uit een grote, gevarieerde en flexibele collectie, en dit direct bij het afhaalpunt ophalen. Is het product in het echt niet zoals verwacht of gehoopt? Dan kan het direct geruild worden. Bovendien hoef je niet thuis te wachten totdat het pakket arriveert, maar ga je direct naar de dichtstbijzijnde locatie.

Voor bedrijven betekent dit een aanzienlijke daling in transportkosten: in plaats van het bezorgen van huis tot huis, zijn er maar een aantal locaties die aangedaan hoeven worden, en ze kunnen lonend gebruikmaken van hun fysieke ruimtes. Bovendien is de kans groot dat de makkelijke manier van werken klanten motiveert meer te kopen.

Multichannel

De multichannelstrategie wekt de laatste jaren meer en meer de interesse van grote bedrijven. In plaats van klanten te verliezen aan nieuwe technologieën, kunnen deze juist de klantenreis versterken en er zelfs voor zorgen dat klanten weer fysiek terug naar de winkel komen. Online bestellingen afhalen en retourneren is bij ruim 50% van de multichannel retailers mogelijk.

Bovendien kunnen klanten online inzicht krijgen in de voorraad van hun winkel, waardoor hij/zij vooraf weet of een ritje vruchtbaar zal zijn. Natuurlijk een uitdaging voor retailers, die hun voorraad up-to-date moeten houden, maar volgens RetailSites veelbelovend. Nederland loopt met haar click & collectfaciliteiten internationaal gezien namelijk voor op de rest.