Marketing, online influencers en nieuwe media

Beleef je eigen primeur met Vodafone Firsts

Door op jan 23, 2014 in Nieuwe media

Wat heb je altijd al eens willen doen, maar is om welke reden dan ook tot nu toe niet gebeurd? Voor alles is een eerste keer, en met het nieuwe project Vodafone Firsts helpt de telecomprovider je graag op weg om die eerste stap te zetten. Of je nu een nieuw idee hebt op het gebied van digitale media, op een compleet andere manier muziek wilt maken of een bijzonder project in gedachten hebt voor de kinderen in je buurt, Vodafone Firsts kan je helpen. De telefoongigant stapt daarmee af van traditionele vormen van sponsoring, maar maakt deze juist persoonlijker en interactiever.

When technology and human endeavour come together, amazing things happen

Sociaal component staat centraal

Voor Vodafone hebben technologie en innovatie altijd centraal gestaan en het bedrijf hoopt die inspiratie ook over te brengen op haar klanten die in aanmerking willen komen voor hulp vanuit Vodafone Firsts. Een belangrijk onderdeel hierbij is dan ook het gegeven dat mobiele communicatie tegenwoordig belangrijke kansen biedt om iets nieuws voor het eerst te kunnen doen. De enige voorwaarde die Vodafone Firsts stelt aan de geboden hulp is dat de bijbehorende verhalen gedeeld mogen worden om zo weer anderen te inspireren.

Vodafone wil met de Firsts campagne mensen inspireren om speciale dingen te bewerkstelligen met behulp van mobiele technologie. Hierbij ligt de focus op persoonlijke innovatie en het verbreden en realiseren van de verbeelding met behulp van techniek.

Neem een voorbeeld aan deze Firsts

Ondertussen zijn er vanuit het programma al verschillende projecten gerealiseerd, die je wellicht op ideeën kunnen brengen. Zo is de Britse surfer Tom Loew al jaren op zoek naar de ultieme golf. Met behulp van mobiele technologieën wil hij één van ’s werelds gevaarlijkste golven lokaliseren, zodat hij precies op het juiste moment het water in kan. Of wat te denken van het verhaal van de Afrikaanse muzikant Spoek Mathambo? Hij wilde graag voor het eerst een muziekstuk opnemen waarin audiosamples van verschillende Afrikaanse stammen gebruikt zouden worden. Met behulp van  mobiele opnameapparatuur uploadde hij de fragmenten naar de Vodafone Cloud, waar zijn collega’s in de studio bij de bestanden konden om deze vervolgens weer te mixen.

Op de website van Vodafone Firsts vind je meer informatie over het project en kun je verschillende video’s bekijken, zoals onderstaande over de eerste Nederlandse deelname: Fashion Lab. Bij Fashion Lab ligt de focus op samenwerken, ambitie en beleving. Met dit project worden jonge designers in de spotlight gezet en hun werk tijdens de FashionWeek door middel van een livestream overal ter wereld geshared worden. De catwalkshow is geïnspireerd op een mobile lifestyle en zal geheel interactief zijn.

Vodafone Firsts is een van de vele concepten van de telecomprovider die al haar krachten inzet om haar merknaam te verstevigen en iets bij te dragen aan de wereld. Onlangs lanceerde ze haar eigen Whatsapp variant onder de naam Message+ waarmee haar klanten zonder datakosten kunnen communiceren, gaf ze love aan de Android fanbase d.m.v. van een Vodafone exclusieve vergulde versie van de HTC One uit te brengen naar het beeld van de iPhone 5s, investeerden ze 270 miljoen euro om de uitrol van haar 4G netwerk te versnellen, en vergrootte ze haar RED Datapakketen. What’s more to come?

htc-one-gold